Úlohy s appletmi šité na mieru

Čo robiť, keď sa vám nepáči zadanie úlohy využívajúcej Java applet? Máte možnosť ho nejako zmeniť? Máte možnosť zmeniť dokonca samotný applet? Odpoveď na prvú otázku je áno a na druhú niekedy áno.

Meníme sprievodný text appletu

Ukážeme si teraz ako možno zmeniť sprievodný text appletu. Nebudeme sa kvôli tomu musieť naučiť značky jazyka html (hoci ich znalosť rozhodne nie je na škodu). To, čo nás čaká, našťastie nie je vôbec ťažké.

Na to, aby sme mohli experimentovať si budeme musieť stiahnuť zdrojové kódy stránok s appletmi a tiež applety na zo servera na náš počítač. Kliknite na odkaz download. Tým si stiahnete do počítača zip archív s celými stránkami. Rozbaľte ho na pracovnú plochu. Pozrite sa dovnútra archívu. Ak otvoríte priečinok orbitApplety, otvorte priečinok materialy a v ňom priečinok druzice. Mali by ste v ňom vidieť niekoľko súborov.

Poklikajte na súbor A.htm. Tým sa vám otvorí stránka s Java appletom zobrazujúcim trojrozmerný pohľad na obežnú dráhu družice okolo Zeme.

Predstavme si, že by sme teraz chceli zmeniť zadanie úlohy A2. Kliknite hocikde nad textom stránky pravým tlačidlom myši. Objaví sa kontextové menu.

V ňom vyberte VIEW SOURCE (ZOBRAZIŤ ZDROJOVÝ KÓD). Nájdete teraz kde v zdrojovom kóde sa nachádza text úlohy A2. Dá sa to urobiť rýchlo napríklad tak, že stlačíte CTRL+F. Objaví sa okno na vyhľadávanie textu, do ktorého zadajte hľadaný text "Úloha A2" (bez úvodzoviek).

Stlačte tlačidlo FIND NEXT. Nájde sa zodpovedajúca časť zdrojového kódu. Tu je:

Ak teraz chcete zmeniť text odstavca, jednoducho prepíšte text úlohy. Na konci nezabudnite svoju prácu uložiť! To sa dosiahne napríklad tak, že v menu FILE vyberiete položku SAVE, alebo jednoducho stlačíte kombináciu kláves CTRL+S. Poklikajte na súbor A.htm a pozrite sa na výsledok svojej práce.

Meníme samotný applet

Nie vždy sa to dá, ale v tomto prípade áno. Applety, s ktorými sme sa doteraz hrali sú naprogramované tak, aby bolo možné v html stránke, do ktorej sú vložené, nastaviť ich začiatočné parametre.

Ak si znovu necháte zobraziť zdrojový kód stránky a necháte vyhľadať textový reťazec "<applet" (bez úvodzoviek), budete sa môcť pozrieť na to, ako je applet vlastne do stránky vložený.

To, čo vidíte je html značka pre vloženie appletu do stránky. Z nej prezerač vie zistiť, aké majú byť rozmery appletu, v ktorom súbore (archíve) sa nachádza jeho kód a aké sú jeho štartovacie parametre.

Ak zmeníte hodnoty týchto parametrov, zmeníte výzor appletu tesne po štarte. Predpokladajme napríklad, že by ste chceli, aby družica neštartovala sponad Mysu Canaveral, ale sponad Slovenska. Stačí zmeniť hodnoty parametrov fi a lam z pôvodných hodnôt na nové a uložiť zmenený zdrojový kód stránky.

Skúste si to a pozrite sa ako sa zmena prejavila na štartovaní appletu!

Takýmto spôsobom si môžete sami nastaviť aká bude začiatočná poloha a rýchlosť družice pri štarte appletu, kde sa bude nachádzať Slnko (aké bude ročné obdobie) aj to, odkiaľ sa budete na Zem pozerať.

Ak by ste chceli ovplyvniť viac vecí, prípadne vytvoriť vlastný applet, budete sa musieť naučiť programovať v jazyku Java.